2010. október 26., kedd

MVL


Olyan bénák ezek az interjúk. Hogyha valaki megkap valami díjat, akkor utána mindenki csak vele foglalkozik. Ilyenkor szokták azt mondani, hogy addig miért nem érdekelt senkit, hogy mi van vele? És ennek még több értelme is van, mint mikor akkor kérdezik ezt, ha meghal valaki. Folyton minden híres embernél lesben kéne állni, hogy hátha elpatkol jövő héten, és örökké interjúkat csinálni vele?
Meg különben az utóbbi években mindig olyan kapta a Nobel-díjat, akiről nem is hallottam. És mindig valami ilyen nagy-nagy dolog miatt. Például: "a költészet tömörségével és a próza tárgyilagosságával rajzolta meg az otthontalanság tájképét" vagy "új kiindulási pontok, költői kalandok, érzéki extázis szerzőjének, az uralkodó civilizáció feletti és alatti emberség kutatójának". És igazából idegesített is, hogy csupa ilyen komoly témáért adnak csak díjat. Miért ne lehetne ugyanolyan fontos meg kiemelkedő egy könnyed témáról szóló könyv? Ezért is klassz, hogy most Mario Vargas Llosa nyert. Még csak egy könyvét olvastam, a Pantaleon és a hölgyvendégek-et, és az nagyon tetszett, egyszerű volt és szórakoztató, egyedi dél-amerikai stílusban. Írtam is róla a másik blogban, mikor télen azt akartam, hogy nyár legyen, és ettől a könyvtől kicsit nyár is lett. Olvastam már az indoklást, hogy miért ő nyert, de akkor csak valami ilyen bénát találtam, hogy "ok, megérdemelted már, haver", de most ráakadtam egy nagy komolyra: "hatalmi berendezkedések feltérképezéséért és az egyén ellenállását, lázadását, alulmaradását bemutató erőteljes ábrázolásmódért". Nemár! Jó biztos igaz, de egyszer nem lehetne azt írni, hogy "azért, mert klasszul ír"? :)

telefonos interjú

Különben ok, ő biztos nagyon aranyos bácsi, de jobb szeretek az íróktól távolságot tartani. Ilyen interjúk meg videók alapján mindig kicsit felborulnak a gondolataim, mert tök máshogy képzelem el őket. Az írók számára inkább a könyveik jelentik az arcot, amit megmutatnak. Azokból lehet megismerni őket. És ha írnak egy elbűvölően jó könyvet, aminek minden mondata tökéletes, akkor kicsit furcsa utána, ahogy hétköznapi kérdésekre válaszolgatnak. Lehet egy csomó kedvenc írómról kiderülne, hogy seggfej. Nem is nézek többet ilyeneket!

2 megjegyzés:

  1. Nekem A város és a kutyák című regényben és a Kölykök című kisregényben adta a legtöbbet. Ezeket is ajánlom!

    VálaszTörlés
  2. a Kölykök megvan otthon, és már tervbe van véve, csak most hirtelen túl sok könyvem lett. hú, de szar nekem :)

    VálaszTörlés